Hitta det bästa fraktpriset

Prisjämförelsetjänster för transport

Hur kan du jämföra speditörer med hjälp av prisjämförelsetjänster på nätet? 3 viktiga saker att tänka på vid jämförelse av frakt, innan du gör den första bokningen.

 

Traditionell jämförelse av frakt

Det är vanligtvis inte lätt att jämföra frakt med traditionella metoder. Vanligtvis innebär processen för småskalig upphandling av frakt att man:

Identifierar relevanta speditörer
Skickar en offertförfrågan
Följer upp för att få ett svar
Frågar runt för att kunna jämföra priser och lösningar
Utvärderar svaren
Gör en slutgiltigt val

Denna process kan lätt ta veckor, och de flesta av oss har lärt oss att om vi har små transporter då och då, så är svaren från de utvalda speditörerna sällan jämförbara, om de ens svarar.

Hitta det bästa fraktpriset vid sjöfart

Jämförelse av frakt borde vara enkelt, i en perfekt värld. Med en knapptryckning, så borde avsändarna kunna få en överblick över tillgängliga fraktlösningar och kunna jämföra viktiga inslag i de lösningar som finns tillgängliga. Dessutom ska det vara enkelt att jämföra marknadsmässiga priser, och ha informationen lätt tillgänglig för att kunna göra val baserade på verkliga faktorer såsom som transiteringstid, kostnad, närhet till lager och andra kunders feedback på sina erfarenheter och historiska servicenivåer. Dessutom borde vi kunna undvika besväret med att bestrida fakturor och överraskningar i form av oväntade kostnader som dyker upp i efterkant.

Boknings- och jämförelsetjänster

Tradionellt sett har beslutet om vilken speditör man använder baserats på personliga relationer, förtroende och tidigare erfarenhet med speditören. Med ökad varufiering av speditörer, såsom LCL, och en allmänt hög servicenivå och noggrannhet som erbjuds av majoriteten av etablerade speditörer, är det nu möjligt att basera speditörsbeslutet på mer jämförbara mätvärden. Dessa mätvärden görs tillgängliga på nätet via fraktjämförelsetjänster och bokningswebbplatser, vilket gör det enkelt att få en överblick över marknaden inom din egen bransch. Här hittar du några rekommendationer för att göra din första speditörsbokning online till en bra upplevelse.

Hitta det bästa fraktpriset för vägtransport

Lär känna speditören

Helst bör du boka direkt med speditören. Detta kommer att öka flexibiliteten vid alla senare ändringar av försändelsen, som du då kan hantera direkt via speditörens kundtjänst. Så använd jämförelse- och bokningswebbplatser som underlättar att du får ett avtal direkt med en speditör. Du känner igen dessa webbplatser eftersom de visar speditörernas loggor, företagsnamn och kontaktuppgifter tillsammans med olika servicealternativ. När du bekräftar och betalar för din bokning kommer villkoren vanligtvis att hänvisa direkt till speditörens standardvillkor. Du kan därmed vara säker på att du köper direkt från speditören, och inte från webbplatsen.

Snabb prissättning och omedelbar fakturering

Om du skickar styckegods och du vill begränsa den tiden du använder till att hantera din speditör, se till att använda en bokningswebbplats, som erbjuder omedelbar betalning och bekräftelse av bokningen. Du vet därmed att du har betalat hela kostnaden för transporten och kan därmed undvika framtida överraskningar, och din fraktjämförelse blir därför mer meningsfull. Ett annat alternativ är att använda en webbplats för anbudsförfrågan, så olika speditörer får lägga bud utifrån dina fraktkrav. Detta kan dock vara en mödosam process och återigen så krävs manuell jämförelse av offerterna, som vanligtvis inte är lätta att jämföra.

Ha koll på vad du köper

När du anger dina krav via en jämförelsetjänst, se till att du får en överblick över exakt vad som ingår i priset. Detta kommer att göra en verklig jämförelse möjlig och kan förehindra att du får oväntade fakturor senare i processen. Det är i allmänhet sju steg i transportprocessen, som måste betalas för vid varje sändning, antingen av avsändaren eller mottagaren. Kom överens om detta från början, och avgör hur stor del av detta du vill köpa från speditören online. Läs mer i Kunskapscentret för att lära dig mer om de sju stegen inom internationell transport.

Inte bara en fördel för kunder

Utvecklingen av jämförelsetjänster för godstransporter inom logistikbranschen gynnar intressant nog, inte bara kunderna. För speditörer ger jämförelsetjänster en möjlighet att erbjuda sina tjänster till kunder de annars inte hade kunnat nå. Genom att introducera en försäljningskanal online och därigenom öka godsvolymen kan de minska kostnader med ökad produktivitet och förhandlingsstyrka. Fraktjämförelsetjänsterna möjliggör realtidsjusteringar, vilket leder till ett ökat utnyttjande av containers med konsoliderade transporter. Detta gynnar i slutändan både kunden och miljön. Slutligen skickar det en stark signal om att speditören hänger med i utvecklingen och att förstår att framtiden för handel är på internet.

Hitta det bästa fraktpriset för sjöfrakt

Sammantaget är dessa jämförelse- och bokningswebbplatser för speditörer ett steg i rätt riktning för att göra jobbet mindre komplext för alla. Kanske är den största vinnaren av allt internationell handel i allmänhet: med förbättrad effektivitet och procedurer som är mer transparenta från alla vinklar, har vattnet kring den internationella handeln (bokstavligen) blivit mycket lättare att navigera. Det är väl ändå en stor positiv förändring för alla i branschen, och vi kan bara uppmuntra avsändare och mottagare att prova på det själva och lära sig hur mycket tid och ansträngning som jämförelsetjänster och bokningssidor för frakt kan spara dem.

Om du känner att något saknas i den här artikeln eller om du har andra kommentarer eller frågor, tveka inte att skicka en kommentar via vårt kontaktformulär.